Puhtauspalvelualan koulutus

Puhtauspalvelualan koulutus

Opiskele hyvin työllistävälle alalle!

Puhtauspalvelualalla voit työskennellä erityyppisissä kohteissa, kuten sairaaloissa, toimistoissa, teollisuudessa, kouluissa, päiväkodeissa, palvelu- ja hoitokodeissa, hotelleissa, kiinteistöissä jne. Kohteesta riippuen työhön voi sisältyä puhtaanapidon ohella muitakin oheispalvelutehtäviä.

Lähiopetus tapahtuu kolme ensimmäistä viikkoa Savon ammattiopiston Kuopion toimipisteessä (Hehkukatu). Sen jälkeen työelämäjaksot sovitaan Varkauden alueelle alan työpaikkoihin.

Seuraa valinnan etenemistä Oma asiointi -palvelun kautta, www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi – Henkilöasiakas > Työvoimakoulutus

Koulutusaika: Koulutus alkaa 28.8.2023. Koulutuksen kesto määräytyy opiskelijan henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaan, jota päivitetään opintojen kuluessa.
Hakuaika päättyy: 6.8.2023

Koulutuksessa noudatetaan oppilaitoksen loma-aikoja (syysloma, joululoma, hiihtoloma).

Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston ja kuntakokeilukuntien asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa TE-toimistossa. Voit hakea työvoimakoulutukseen, mikäli olet tällä hetkellä työtön, työttömyysuhan alainen, lomautettuna, määräaikainen työsuhteesi on päättymässä ennen koulutuksen alkua tai teet osa-aikatyötä.

Kohderyhmä:
Koulutus on tarkoitettu puhtauspalvelualan työstä kiinnostuneille ja alalle soveltuville työnhakijoille. Koulutukseen hakeutuva voi olla jo puhtauspalvelualalla työskennellyt tai alalla uusi, joka haluaa ajan tasalla olevan ammattitaidon. Puhtauspalvelualan työ luokitellaan keskiraskaaksi, mikä edellyttää hyvää terveyttä.

Suomen kielen kielitaitovaatimustaso on A2 henkilöillä, joiden äidinkieli ei ole suomi.

Tutustu ammattiin ja sen vaatimuksiin:

Koulutuksen tavoite:Koulutuksen tavoitteena on antaa valmiudet työskennellä ja työllistyä erilaisiin puhtauspalvelualan ympäristöihin. Koulutuksen aikana suoritetaan Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perus- tai ammattitutkinnon koko- tai osatutkinto.

Koulutuksen sisältö:
Toimitilahuoltaja (PT), Puhtaus ja kiinteistöpalvelualan perustutkinto tai
Toimitilahuoltaja (AT) tai Laitoshuoltaja, Puhtaus ja kiinteistöpalvelualan ammattitutkinto

Linkit tutkintoihin:
- Perustutkinto (Toimitilahuoltaja pt): https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/esitys/7584201/reformi/tiedot
- Ammattitutkinnot (Toimitilahuoltaja (at) ja Laitoshuoltaja): https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/esitys/7534955/reformi/tiedot

Koulutusjärjestelyt:
Päivittäinen opiskeluaika on 7 oppituntia (à 45 min.). Lähiopetus tapahtuu kolme ensimmäistä viikkoa Sakkyn Kuopion toimipisteessä (Hehkukatu). Sen jälkeen työelämäjaksot sovitaan Varkauden alueelle alan työpaikkoihin.

Opiskelu koostuu lähiopetuksesta sekä työpaikalla ja verkossa tapahtuvasta oppimisesta. Aloitusviikkojen jälkeen lähiopetus toteutetaan hybridiopetuksena, eli opiskelija voi osallistua opetukseen oppilaitoksessa luokkaopetuksena Kuopion toimipisteessä tai etäyhteydellä. Opiskelu toteutetaan monimuoto-opetuksena; opintojen aikana teoriaopinnot ja työelämässä oppiminen vuorottelevat.

Työssäoppimisjärjestelyt:
Oppilaitos järjestää työpaikat yhteistyössä opiskelijan kanssa. Työelämäjaksoilla noudatetaan kunkin työpaikan työehtosopimuksen mukaisia työaikoja.

Näyttösuunnitelma:
Opiskelija suorittaa valitsemistaan tutkinnon osista näytöt työpaikalla. Näytöt suoritetaan henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOKS) mukaisesti.

Työllisyysnäkymät:
Alalla on erittäin hyvät työllistymismahdollisuudet koulutuksen jälkeen.

Lisätietoja koulutuksesta:
Savon ammattiopisto, lehtori Sirpa Janhunen, p. 044 785 4837, sirpa.janhunen@sakky.fi.

Koulutuksen yhdyshenkilö Pohjois-Savon työ- ja elinkeinotoimistossa on Ulla Saastamoinen, p. 0295 043 688, ulla.saastamoinen@te-toimisto.fi.

Valinta-aikataulu:
Esivalinta suoritetaan hakemusten perusteella 7.8.2023. Haastattelut järjestetään viikolla 33.

KOULUTUKSEEN HAKEMINEN 6.8.2023 mennessä
Koulutukseen haetaan täyttämällä sähköinen hakulomake www.tyomarkkinatori.fi > Henkilöasiakkaat > Haussa oleva työvoimakoulutus > Valitse oikea koulutus (Sanahakuun koulutuksen numero 712806) > Kuvaus- tai Tiedot -välilehdiltä klikkaamalla ”Hae tähän koulutukseen”. Palveluun kirjaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai sirullisella henkilökortilla. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman kirjautumista, sinun tulee vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä.

Täytäthän hakemuksesi huolellisesti, erityisesti kohdan ”Tarkemmat perustelut”, sillä haastatteluun kutsuttavat valitaan hakemuksen perusteella.

Voit seurata hakemuksesi käsittelyä www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi – Henkilöasiakas -palvelusta kohdasta Työvoimakoulutus > Hakemusteni tilanne.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta. Tähän liittyen voit sopia koulutukseen hakeutumisen kirjaamisesta työllistymissuunnitelmaasi Oma asiointi -palvelussa.

Koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista taloudellisista etuuksista saat lisätietoa TE-palvelujen valtakunnallisesta koulutusneuvonnasta, puh. 0295 020 702 (ma – pe klo 9.00-16.15). Voit ottaa yhteyttä myös chatissa, yhteydenottolomakkeella tai Facebookissa. Lisätietoja löydät osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta.

• Tarjoaja: Savon ammattiopisto ⧉
  • TE-toimisto: Pohjois-Savon työ- ja elinkeinotoimisto