Sähkö- ja automaatioalan perustutkinto

Sähkö- ja automaatioalan perustutkinto

Haluatko työskennellä sähkö- tai automaatiotekniikan alalla?

Sähkö- ja automaatiotekniikan opinnoissa valitset suuntautumisvaihtoehdoksesi sähköasennuksen osaamisalan tai automaatioasennuksen osaamisalan.

Seuraa valinnan etenemistä Oma asiointi-palvelussa, www.te-palvelut.fi > Oma asiointi > Työvoimakoulutus

Koulutusaika: Koulutus alkaa 14.8.2023. Opiskeluaika suunnitellaan yksilöllisesti

Hakuaika päättyy: 23.7.2023

Koulutuspaikka: Savon ammattiopisto, Osmajoentie 75, 78210 Varkaus

Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa TE-toimistossa. Voit hakea työvoimakoulutukseen, mikäli olet tällä hetkellä työtön, työttömyysuhan alainen, lomautettuna, määräaikainen työsuhteesi on päättymässä ennen koulutuksen alkua tai teet osa-aikatyötä. Suomen kielen kielitaitovaatimustaso on B1 henkilöillä, joiden äidinkieli ei ole suomi.

Kohderyhmä:

Koulutus on tarkoitettu sinulle, joka olet suorittanut peruskoulun tai sinulla on vanhentunut sähkö- tai toisen alan suoritettu tai keskeneräinen perustutkinto. Vaihtoehtoina on suorittaa koko perustutkinto tai sen osa täydentämään ammattitaitoasi. Haluat työskennellä sähkö- tai automaatiotekniikan alalla. Olet luotettava, huolellinen ja vastuullinen. Kykenet yhteistyöhön ja tarkkuutta vaativiin tehtäviin.

Tavoite:

Tulevaisuuden työsi sähköasentajana voit työskennellä sähköalan yrityksissä rakennusten sähkö- ja automaatiotehtävissä. Voit toimia myös sähkökoneiden asennus- ja huoltotehtävissä teollisuusympäristössä. Energia-alalla taas työllistyt sähkön jakelun, myynnin tai neuvonnan tehtäviin tai sähköverkkojen rakennus- ja huoltotöiden pariin. Automaatioasentajana työtehtäviäsi voivat olla erilaisiin teollisuuden ohjaus-, säätö- ja valvontajärjestelmiin kuuluvat asennus- ja kunnossapitotyöt, esimerkiksi kiinteistöjen kulunvalvonta-, hissi- ja hälytysjärjestelmät.

Koulutuksen sisältö:

Ammatillinen perustutkinto muodostuu 180 osaamispisteestä. Ammatillisissa perustutkinnoissa on ammatillisia tutkinnon osia (145 osp) ja yhteisiä tutkinnon osia (35 osp). Opintojen alussa sinulle tehdään henkilökohtainen etenemissuunnitelma (HOKS) jossa otetaan aiempi osaaminen huomioon soveltuvin osin.

Koulutusjärjestelyt:
Kaikkiin tutkintoihin sisältyy työelämässä oppimista. Työelämäjaksojen muotona on joko koulutus tai oppisopimus. Työelämässä oppiminen koulutussopimuksella on palkatonta, oppisopimuksella oleva opiskelija taas saa työstään palkkaa.
Opiskelija, koulu ja työpaikan edustajat suunnittelevat yhdessä työelämäjakson järjestelyt. Opettaja auttaa sinua sopivien työpaikkojen etsimisessä ja ohjaa sinua jakson aikana. Työpaikalla sinua ohjaa vastuullinen työpaikkaohjaaja.
Opiskelijana teet perustutkinnon opinnoista vähintään puolet työpaikoilla. Työelämäjaksoilla viet opintoja eteenpäin töitä tehden, samalla kun tutustut alasi työpaikkoihin ja luot suhteita tuleviin työnantajiin. Työelämäjakson voit sovitusti suorittaa myös ulkomailla.

Työssäoppimisjärjestelyt:
Opiskelu on päiväopiskelua. Opiskelu tapahtuu työpaikalla, verkossa ja oppilaitoksessa. Työpaikalla tapahtuvan oppimisen määrä ja ajankohdat sovitaan henkilökohtaisesti, vähintään puolet opiskelusta tapahtuu työpaikoilla

Näyttösuunnitelma:
Opiskelija tekee osaamisenosoittamisensuunnitelman yhteistyössä opettajan ja työnantajan kanssa. Näytöt ovat aina työelämälähtöisiä.

Työllisyysnäkymät:
Sähköasentajan työtilanne on tällä hetkellä erittäin hyvät. Työpaikkoja syntyy runsaasti, ja uudet nykyaikaiset sähköjärjestelmät ja laitteet automaatioineen työllistävät osaajia. Sähköasentajaa työllistävät esimerkiksi sähköurakoitsijat, rakennusliikkeet, elektroniikka ja sähköteollisuus, energiateollisuus sekä muut teollisuuden alat. Sähköasentajat ovat usein myös yrittäjiä.

Lisätietoja koulutuksesta:
Opettaja Tommi Impivaara, puh. 044 785 4248, tommi.impivaara@sakky.fi
Koulutuspäällikkö Kati Leinamo, puh. 044 785 8210, kati.leinamo@sakky.fi
Opettaja Heikki Auriola, puh. 044 785 8382, heikki.auriola@sakky.fi

Koulutuksen yhdyshenkilö Pohjois-Savon työ- ja elinkeinotoimistossa on Ulla Saastamoinen, p. 0295 043 688, ulla.saastamoinen@te-toimisto.fi

Valinta-aikataulu: Esivalinta 24.7.2023 ja haastattelut 1.8.2023.

KOULUTUKSEEN HAKEMINEN 23.7.2023 mennessä
Koulutukseen haetaan täyttämällä sähköinen hakulomake www.tyomarkkinatori.fi > Henkilöasiakkaat > Haussa oleva työvoimakoulutus > Valitse oikea koulutus (Sanahakuun koulutuksen numero 713736) > Kuvaus- tai Tiedot -välilehdiltä klikkaamalla ”Hae tähän koulutukseen”. Palveluun kirjaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai sirullisella henkilökortilla. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman kirjautumista, sinun tulee vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä.

Täytäthän hakemuksesi huolellisesti, erityisesti kohdan ”Tarkemmat perustelut”, sillä haastatteluun kutsuttavat valitaan hakemuksen perusteella.

Voit seurata hakemuksesi käsittelyä www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi – Henkilöasiakas -palvelusta kohdasta Työvoimakoulutus > Hakemusteni tilanne.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta. Tähän liittyen voit sopia koulutukseen hakeutumisen kirjaamisesta työllistymissuunnitelmaasi Oma asiointi -palvelussa.

Koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista taloudellisista etuuksista saat lisätietoa TE-palvelujen valtakunnallisesta koulutusneuvonnasta, puh. 0295 020 702 (ma – pe 9.00 – 16.15). Voit ottaa yhteyttä myös chatissa, yhteydenottolomakkeella tai Facebookissa. Lisätietoja löydät osoitteesta: https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta.

• Tarjoaja: Savon ammattiopisto ⧉
  • TE-toimisto: Pohjois-Savon työ- ja elinkeinotoimisto