Rakennusalan perustutkinto, Talonrakentaja

Rakennusalan perustutkinto, Talonrakentaja

Huom! Aikaisemmin ilmoitetusta poiketen koulutus alkaa jo 9.8.2023.

Koulutus on tarkoitettu työttömille työnhakijoille tai tai työttömyysuhan alaisille henkilöille. Koulutus soveltuu sinulle, joka olet kiinnostunut rakennusalan tehtävistä. Talonrakennusalan ammattilaiset vastaavat uudisrakentamisesta, korjausrakentamisesta sekä rakennusten kunnossapidosta.

Talonrakennusalan työ on vaihtelevaa. Kädenjäljet näkyvät. Rakennusalan parhaita puolia on, että oman työnsä jäljen näkee hyvin konkreettisesti. Rakennusmies on yhä useammin moniosaaja, mutta erikoistuneita ammattilaisia tarvitaan edelleen. Rakennusmiehiltä edellytetään eri työvaiheisiin liittyvien työtehtävien hallintaa, työvälineiden käyttötaitoa ja rakennusmateriaalien tuntemusta.

Rakennusalan ammattilaisten tulee osata lukea rakentamiseen liittyviä piirustuksia sekä hallita matematiikkaa ja tuntea fysiikan ilmiöitä. Joissakin tehtävissä tarvitaan myös tietotekniikan käyttötaitoa. Rakennusalan ammateissa on mahdollisuus oman ammattitaidon jatkuvaan kehittämiseen. Työmailla tarvitaan oma-aloitteisuutta, kykyä itsenäiseen työskentelyyn ja yhteistyötaitoja. Monissa tehtävissä ovat tarpeen myös hyvät vuorovaikutustaidot, palvelualttius ja kielitaito.
Talonrakentajan ammatillisissa opinnoissa opitaan
· lukemaan piirustuksia
· rakentamaan piirustuksien mukaisesti
· perustus- ja runkovaiheen työt
· valinnaisina sisävalmistusvaiheen työt, ulkoverhous – ja kattotyöt, muuraustyöt, laatoitustyöt ja korjausrakentaminen

Toteutus:
Opintoja toteutetaan oppilaitoksessa, oppilaitoksen työmailla, sekä verkko-opetuksena ja työpaikalla tapahtuvalla koulutuksella.

Lisätietoja:
Lindroos Jouni
jouni.lindroos@poke.fi

Koulutukseen hakeutuminen:

Täytä sähköinen hakemus “Hae tähän koulutukseen” painikkeen kautta. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, pitää sinun vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Vaihtoehtoisesti voit jättää paperihakemuksen työ ja elinkeinotoimistoon.

Voit seurata hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi Oma asiointi -palvelussa (www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi > koulutushakemus).

Koska valinta koulutukseen tai mahdolliseen haastatteluun perustuvat hakemuksessa esitettyihin tietoihin, täytä hakemus huolellisesti ja kerro mm. miksi olet kiinnostunut tästä koulutuksesta/miten tämä edistää työllistymistäsi. Tarkistathan työvoimakoulutukseen hakiessasi, että yhteystietosi ovat ajan tasalla.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta.

Koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista taloudellisista etuuksista saat lisätietoa TE- palvelujen valtakunnallisesta koulutusneuvonnasta, puh. 0295 020 702 (ma – pe 9.00 – 16.15). Voit ottaa yhteyttä myös chatissa, yhteydenottolomakkeella tai Facebookissa. Lisätietoja löydät osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta.

• Tarjoaja: Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto ⧉
  • TE-toimisto: Keski-Suomen työ- ja elinkeinotoimisto