Ravintola- ja cateringalan perustutkinto, kokki

Ravintola- ja cateringalan perustutkinto, kokki

Hanki ammatilliset perusvalmiudet toimia ravitsemisalan ruoanvalmistustehtävissä. Opi ruokalistan, annosten sekä erityisruokavalioiden valmistaminen ja tarjolle asettaminen. Perehdy myös tarjoiluun, myyntiin ja asiakaspalveluun alalla. Koulutus valmistaa ravintola- ja cateringalan perustutkintoon, ruokapalvelun osaamisalaan, kokiksi.

Koulutus on tarkoitettu työttömille työnhakijoille tai työttömyysuhan alaisille henkilöille, jotka ovat kiinnostuneita toimimaan ruokapalvelun parissa. Koulutus sopii hyvin alanvaihtajille tai henkilöille, jotka haluavat päivittää osaamistaan. Koulutus ei vaadi aiempaa osaamista. Kokin työtehtävissä edellytetään myönteistä palveluasennetta, yhteistyökykyä, omatoimisuutta, joustavuutta ja ripeyttä sekä hyvää käytöstä ja siisteyttä.

Koulutuksen aikana suoritetaan ravintola- ja cateringalan perustutkinto (180 osp), ruokapalvelun osaamisala, kokki.

Koulutuksessa opit:
· ruuanvalmistusta
· leivontaa
· lounasruokien valmistusta
· annosruokien valmistusta
· tilausruokien valmistusta
· asiakaspalvelua ja tarjoilua
· myynti- ja kassatoimintoja

Voit muodostaa valinnaisista tutkinnon osista itsellesi sopivan opiskelupolun esimerkiksi suurkeittiön, a la carte-ravintolan, kahvilan tai pikaruokapalvelun työtehtäviin.

Tutkintoon ja sen sisältöön voit tutustua täältä:
5989105 (opintopolku.fi)

Koulutus toteutetaan lähi-, etä- ja verkko-opetuksena sekä työpaikalla järjestettävänä koulutuksena. Osallistujan osaaminen kartoitetaan koulutuksen alkaessa. Kartoituksen pohjalta jokaiselle opiskelijalle laaditaan henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS). Ravintola- ja catering-alan osaaminen osoitetaan näytöissä tehden käytännön työtehtäviä.

Lisätietoja:

Sari Paananen
sari.paananen@poke.fi

Koulutukseen hakeutuminen:

Täytä sähköinen hakemus “Hae tähän koulutukseen” painikkeen kautta. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, pitää sinun vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Vaihtoehtoisesti voit jättää paperihakemuksen työ ja elinkeinotoimistoon.

Voit seurata hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi Oma asiointi -palvelussa (www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi > koulutushakemus).

Koska valinta koulutukseen tai mahdolliseen haastatteluun perustuvat hakemuksessa esitettyihin tietoihin, täytä hakemus huolellisesti ja kerro mm. miksi olet kiinnostunut tästä koulutuksesta/miten tämä edistää työllistymistäsi. Tarkistathan työvoimakoulutukseen hakiessasi, että yhteystietosi ovat ajan tasalla.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta.

Koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista taloudellisista etuuksista saat lisätietoa TE- palvelujen valtakunnallisesta koulutusneuvonnasta, puh. 0295 020 702 (ma – pe 9.00 – 16.15). Voit ottaa yhteyttä myös chatissa, yhteydenottolomakkeella tai Facebookissa. Lisätietoja löydät osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta.

• Tarjoaja: Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto ⧉
  • TE-toimisto: Keski-Suomen työ- ja elinkeinotoimisto