Matkailualan ammattitutkinto/tutkinnon osia

Matkailualan ammattitutkinto/tutkinnon osia

• Koulutus alkaa: viikolla 45 tai 46

Koulutus on tarkoitettu työttömille tai työttömyysuhanalaisille TE-toimiston ja työllisyyden kuntakokeilujen yli 20-vuotiaille työnhakijoille, joilla on aito kiinnostus matkailualan työtehtäviin. Alan työkokemus tai koulutus katsotaan eduksi, lisäksi hakijalla tulee olla ammattitutkinnon suorittamiseen riittävä suomenkielen taito. Koulutus toteutetaan monimuotokoulutuksena, jossa tehdään monipuolista yhteistyötä Ähtärin matkailun toimijoiden, kuten Ähtäri Zoon kanssa.

Kuuntele Lotan tarina matkailualan työvoimakoulutukseen liittyen: https://www.youtube.com/watch?v=nZLUNXF-5Kk&feature=youtu.be

TAVOITE:
Koulutuksen tavoitteena on suorittaa matkailualan ammattitutkinnon osia tai koko tutkinto ja työllistyä alan tehtäviin. Matkailupalvelujen ammattitutkinnon suorittanut työskentelee matkailuyrityksessä, matkailuorganisaatiossa, kokous- ja kongressipalveluissa, hotellissa, ohjelmapalveluyrityksessä tai yrityksessä, joka järjestää tapahtumia ja kongresseja. Matkailualan ammattitutkinto antaa valmiudet:

· suunnitella, tuotteistaa, myydä ja toteuttaa erilaisia asiakaslähtöisiä matkailupalveluja
· työskennellä erilaisissa matkailualan asiakasneuvonta- ja myyntitehtävissä, markkinointi-tehtävissä, ohjelmapalvelutehtävissä, hotellin vastaanotossa tai tapahtumatuotannossa
· työskennellä myynti- asiakaspalveluhenkisesti, laatutietoisesti, kannattavasti, tuloksellisesti, vastuullisesti ja kestävän toimintatavan mukaisesti
· käyttää digitaalisia työvälineitä ja hallitsee matkailun digitaalisen markkinoinnin
· varmistaa asiakkaiden turvallisuuden
· palvella asiakkaita kielitaitoisesti
· arvioida ja kehittää työtään.

SISÄLTÖ:
  • Matkailualan ammattitutkinnon laajuus on 150 osp ja se muodostuu seuraavista osista:
  • Pakollinen tutkinnon osa:
    · Matkailun asiakaspalvelutehtävissä toimiminen, 50 osp
  • Valinnaiset tutkinnon osat (100 osp):
    · Hotellin vastaanotossa toimiminen, 45 osp
    · Hotellin puhtauspalveluissa toimiminen, 25 osp
    · Kokous- tai kongressipalvelutehtävissä toimiminen, 25 osp
    · Matkailun asiakasneuvonta- ja myyntipisteen hoitaminen, 30 osp
    · Matkailun markkinointi- ja myyntitehtävissä toimiminen, 45 osp
    · Matkailualan turvallisuusosaajana toimiminen, 25 osp
    · Ohjelmapalvelujen toteuttaminen, 45 osp
    · Tapahtuman tuottaminen ja toteuttaminen, 55 osp
    · Yksilöityjen matkailupalvelukokonaisuuuksien koordinointi, 35 osp

Tutkintoon voidaan liittää ammatillinen tutkinnon osa yrittäjän ammattitutkinnosta tai ammatillinen tutkinnon osa ammatillisesta perustutkinnosta, toisesta ammattitutkinnosta tai erikoisammattitutkinnosta.

Ensimmäisinä tutkinnon osina suoritetaan pakollinen tutkinnon osa Matkailun asiakaspalvelutehtävissä toimiminen ja valinnaisista tutkinnon osista tarjotaan Tapahtuman tuottaminen ja toteuttaminen.

Tutkinto laaditaan jokaiselle henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman(HOKS) mukaan, jossa kartoitetaan jo olemassa oleva osaaminen (tutkinnot, koulutus, työkokemus) ja laaditaan suunnitelma tutkinnon suorittamiseen.

Mikäli äidinkielesi ei ole suomi, voidaan sinut ohjata lisäksi Sedun järjestämään yleiseen kielitestiin. Haastatteluun/kielitestiin kutsutuille lähetetään erillinen tekstiviesti. Huomioithan, että koulutukseen hakeutuminen on sitovaa. Perumisesta tai laiminlyönnistä voi aiheutua työttömyysturvaseuraamus.

Valintatiedot toimitetaan tekstiviestinä. Tiedot heijastuvat myös Oma asiointi -palveluun ja ovat nähtävissä heti tallennuksen jälkeen. Seuraa valintatietojasi www.tyomarkkinatori.fi – TE-palveluiden Oma asiointi – Henkilöasiakas-palvelussa.

LISÄTIETOJA:
Lisätietoja koulutuksesta antaa kouluttaja Titta Huhtamäki, 040 868 0123 , email: etunimi.sukunimi@sedu.fi

Koulutuksen aikaiset taloudelliset etuudet:
Koulutuksen ajalta maksetaan työttömyysetuutta, korotettua etuuden osaa ja kulukorvausta.

Lisätietoja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista:
  • Koulutusneuvonta 0295 020 702 ma-pe klo 9-16:15 TAI
  • Koulutusneuvonnan suomenkielisen chat -palvelun ma-pe klo 9-16:00 löydät osoitteesta: https://www.te-palvelut.fi/te/fi/nain_asioit_kanssamme/te_palvelut/puhelinpalvelut/puhelin_koulutusneuvonta/index.html
    Sivustolta löytyy myös linkit ruotsin- ja englanninkieliseen palveluun.
    Koulutusneuvontaa saa myös facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta
Etelä-Pohjanmaan TE-palvelut myös Facebookista: www.facebook.com/etelapohjanmaan.tepalvelut
  • Twitterissä: TEpalvelutEPO* Instagramissa: tepalvelutepo

HAKEMINEN JA OPISKELIJAVALINTA:
Hae koulutukseen 22.10.2023 mennessä.
Täytä hakemus työvoimakoulutukseen huolellisesti, koska sen perusteella osa hakijoista kutsutaan hakuajan jälkeen haastatteluun. Haastattelut järjestetään viikolla 43 puhelimitse. Haastateltaville lähetetään kirjallinen kutsu tekstiviestillä puhelinhaastatteluun.
Huomioithan, että koulutukseen hakeutuminen on sitovaa eikä sitä, tai koulutukseen osallistumista voi perua ilman pätevää syytä. Perumisesta tai laiminlyönnistä voi aiheutua työttömyysturvaseuraamus..

• Tarjoaja: Sedu ⧉
  • TE-toimisto: Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto