Metsäalan ammattitutkinto, Metsäkoneenkuljettaja

Metsäalan ammattitutkinto, Metsäkoneenkuljettaja

Haluaisitko syventää metsäkonealan osaamistasi tai vaihtaa työn painopistettä koneketjussa?

Koulutuksen tavoitteena on suorittaa metsäalan ammattitutkinto ja työllistyä alan tehtäviin. Opiskeltuasi metsäkoneenkuljettajaksi ja metsäalan ammattitutkinnon hallitset metsien käsittelyn, puutavaran varastoinnin ja osaat turvata metsäluonnon monimuotoisuutta. Osaat työskennellä tehokkaasti hakkuukoneella tai kuormatraktorilla. Opiskeluaikana tekemistäsi valinnoista riippuen osaat työskennellä energiapuun korjuukoneella, tehdä metsänhoito- ja metsänparannustöitä koneellisesti tai tehdä työkoneen siirtokuljetuksia. Tutkinnon suoritettuasi voit työskennellä metsäkoneenkuljettajana.

SISÄLTÖ:
Pakollinen tutkinnon osa
-Metsäalan työtehtävissä toimiminen 20 osp
-Talousmetsien käsitteleminen, 30 osp

Valinnaiset tutkinnonosat 1, josta valitaan yksi
- Hakkuukoneella työskenteleminen, 70 osp
- Kuormatraktorilla työskenteleminen, 70 osp
- Metsänparannuskoneella työskenteleminen, 70 osp

Valinnaiset tutkinnonosat 2, josta valitaan 30 ops
- Energiapuun korjuukoneella työskenteleminen, 30 osp
- Kuljetusalan perustason ammattipätevyys, 10 osp
- Työkoneen siirtokuljetuksen toteuttaminen, 20 osp
- Tutkinnon osa metsäalan ammattitutkinnon toiselta osaamisalalta, 20-30 osp
- Tutkinnon osa tai osia ammatillisesta perustutkinnosta, toisesta ammattitutkinnosta tai erikoisammattitutkinnosta, 10-30 osp

Jokaiselle opiskelijalle tehdään henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma eli HOKS. Se tehdään tutkinnon perusteiden, opiskelijan aiemman osaamisen, tavoitteiden ja valintojen perusteella. Opiskelu tapahtuu pääasiassa käytännön työtehtävissä, kokeneiden kouluttajien yksilöllisessä ohjauksessa. Koulutus toteutetaan kokoaikaisena opiskeluna tai monimuotokoulutuksena työn ohessa. Lähiopetuspäiviä 60 %, Simulaattoriharjoituksia 20 % ja työpaikalla oppimista 20 %.

Osaaminen arvioidaan työpaikallasi järjestettävissä, käytännön työtehtävissä toteutettavissa näytöissä.

Opiskelija maksaa itse koulutukseen sisältyvät korttikoulutuksien korttimaksut.

TERVEYDENTILAVAATIMUS:
Metsäkoneenkuljettajan koulutukseen liittyy terveydentilavaatimuksia, jotka voivat olla opiskelijaksi ottamisen esteenä. Tutustu Sora-lainsäädännön asettamiin, tämän tutkinnon terveydentilavaatimuksiin (OPH 5-2018) ennen hakemuksen jättämistä: https://www.oph.fi/download/190862_Tutkintokohtaiset_terveydentilavaatimukset.

LISÄTIETOJA KOULUTUKSESTA:
opettaja Asko Ämmälä, p. 040 830 2177
opettaja Jyrki Ilves, p. 040 680 7149
koulutusvastaava Antti Virkkunen, p. 040 868 2604

Koulutuksen ajalta maksettavat etuudet:
Koulutuksen ajalta maksetaan työttömyysetuutta, kulukorvausta ja mahdollista korotettua etuuden osaa.

Lisätietoja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista:
  • Koulutusneuvonta 0295 020 702 ma-pe klo 9-16:15 TAI
  • Koulutusneuvonnan suomenkielisen chat -palvelun ma-pe klo 9-16.00 löydät osoitteesta: https://www.te-palvelut.fi/te/fi/nain_asioit_kanssamme/te_palvelut/puhelinpalvelut/puhelin_koulutusneuvonta/index.html
    Sivustolta löytyy myös linkit ruotsin- ja englanninkieliseen palveluun.
    Koulutusneuvontaa saa myös facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta

KOHDERYHMÄ:
Koulutus on tarkoitettu työttömille tai työttömyysuhanalaisille TE-toimiston ja työllisyyden kuntakokeilujen yli 20-vuotiaille työnhakijoille, joilla on metsäalan perustutkinto suoritettuna tai työkokemusta metsä- tai konealalta. Haluat syventää metsäkonealan osaamistasi tai vaihtaa työn painopistettä koneketjussa.

HAKEUTUMINEN JA OPISKELIJAVALINTA:
Hae koulutukseen viimeistään 22.10.2023. Täytä hakemus huolellisesti. Valinnat haastatteluun tehdään hakemusten perusteella.
Kutsu haastatteluun lähetetään erillisellä tekstiviestillä. Haastattelu ja soveltuvuustestit tehdään 27.10.23 Ähtärissä.
Seuraa valinnan etenemistä Oma asiointi -sivujen kautta.Valintatieto ilmoitetaan tekstiviestillä.
Huomioithan, että koulutukseen hakeutuminen on sitovaa. Perumisesta tai laiminlyönnistä voi aiheutua työttömyysturvaseuraamus.

• Tarjoaja: Sedu ⧉
  • TE-toimisto: Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto