Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan at, Toimitilahuoltaja (AT)/ Laitoshuoltaja

Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan at, Toimitilahuoltaja (AT)/ Laitoshuoltaja

PERUTTU/Huom! Hakuaikaa jatkettu.

Koulutuksen kohderyhmä on työttömät tai työttömyysuhan alaiset työnhakijat. Voit suuntautua opinnoissasi laitoshuoltajaksi, jonka työssä on keskeistä ennaltaehkäistä infektioiden syntymistä. Puhtaanapidon lisäksi työtehtäviin kuuluu mm. ruokahuoltoa, vuodehuoltoa, huoltohuonetöitä. Laitoshuoltaja työskentelee erityyppisissä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakaskohteissa, työvuorot määräytyvät kohteen toiminnan mukaan, pääsääntöisesti työ on 2-vuorotyötä. Toimitilahuoltajan työ koostuu erilaisten asiakas- ja toimitilojen, kuten oppilaitosten, toimistojen, päiväkotien siivoustehtävistä ja muista sopimukseen kuuluvista tukipalveluista.

Koulutus edellyttää koulutus- ja työskentelymotivaatiota, palveluhenkisyyttä, luotettavuutta, oma-aloitteisuutta, hyvää fyysistä kuntoa ja terveyttä sekä riittävää suomen kielen taitoa.

Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammattitutkinto (150 osaamispistettä) muodostuu yhdestä pakollisesta tutkinnon osasta (15 osaamispistettä), yhdestä tai kahdesta osaamisalan valinnaisesta tutkinnon osasta (45 osaamispistettä tai 90 osaamispistettä) ja valinnaisista tutkinnon osista (45 osaamispistettä tai 90 osaamispistettä).

Pakollinen tutkinnon osa:
Asiakaslähtöisten puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen tuottaminen, 15 osp.

Osaamisalan valinnaiset tutkinnon osat, valitaan yksi tai kaksi:
1. Laitoshygieniapalvelut 45 osp
2. Ylläpitosiivouspalvelut 45 osp

Valinnaiset osat (HOKSin mukaan), esimerkiksi:
1. Erityiskohteiden siivouspalvelut 30 osp
2. Hotelli- ja majoitustilojen puhtauspalvelut 30 osp
3. Kauppakeskusten ja myymälätilojen puhtauspalvelut 30 osp
4. Laitoshuoltopalvelut 30 osp
5. Oppilaitosten ja päiväkotien puhtauspalvelut 30 osp
6. Perussiivouspalvelut 30 osp
7. Rakennussiivouspalvelut 30 osp
8. Tekstiilien huoltaminen 30 osp
9. Teollisuuslaitosten puhtauspalvelut 30 osp
10. Terveydenhuoltotilojen puhtauspalvelut 30 osp
11. Työhön opastaminen 30 osp
12. Työpaikkaohjaajana toimiminen 30 osp
13. Uima-allas ja kylpylätilojen puhtauspalvelut 30 osp
14. Ympäristönhuoltopalvelut 30 osp
15. Tutkinnon osa perustutkinnosta, toisesta ammattitutkinnosta tai erikoisammattitutkinnosta 30 osp.

Koulutus sisältää lähi-, etä- ja verkko-opiskelua, pääpaino on työpaikalla järjestettävässä koulutuksessa, työssä oppien. Opiskelijoiden osaaminen kartoitetaan koulutuksen alkaessa. Kartoituksen pohjalta jokaiselle opiskelijalle laaditaan henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS). Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammattitutkinto suoritetaan osallistujan itse suunnittelemilla näytöillä työpaikalla päivittäisissä työtehtävissä

Lisätiedot: Pirkko Paajanen, lehtori, Puhtaus- ja kiinteistöpalveluala, pirkko.paajanen@poke.fi, puh. 040 566 9637

• Tarjoaja: Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto ⧉
  • TE-toimisto: Keski-Suomen työ- ja elinkeinotoimisto
  • Lähiosoite: POKE ammattiopisto, Piilolantie 17
  • Paikkakunta: Äänekoski, Keski-Suomi
  • Kesto: n. 1 vuosi
  • Ensisijainen ammatti: Koti-, hotelli- ja toimistosiivoojat ym.