Ravitsemispalvelun perusteet, ravintola- ja cateringalan perustutkinnon osat

Ravitsemispalvelun perusteet, ravintola- ja cateringalan perustutkinnon osat

PERUTTU/Tule mukaan koulutukseen, jossa hankit ammatilliset perusvalmiudet toimia suurkeittiön ruoanvalmistuksessa. Koulutuksen aikana opit monipuolisia ruoanvalmistustehtäviä, kuten suunnittelemaan ja toteuttamaan suurien annosmäärien valmistamisen taloudellisesti sekä vastaanottamaan ja tarvittaessa kuumentamaan ja valmistamaan osia tarjottavista aterioista, laittamaan ruoat tarjolle ja jakamaan ruoat asiakkaille.

Koulutus on tarkoitettu työttömille ja työttömyysuhan alaisille henkilöille, jotka ovat kiinnostuneita ravitsemisalan työtehtävissä toimimiseen ja haluavat työllistyä alalle. Koulutuksen jälkeen opiskelija voi työllistyä ravitsemisalan yritykseen tai opiskelija voi hakeutua suorittamaan ravintola- ja cateringalan perustutkintoa.

Koulutuksessa suoritetaan ravintola- ja cateringalan perustutkinnosta kolme tutkinnon osaa: ravitsemispalveluissa toimiminen (20 osp), suurkeittiön ruokatuotanto (25 osp), palvelu- ja jakelukeittiön toiminnot (10 osp).

Koulutuksessa opit:
- huolehtimaan toimitilat käyttökuntoon, valmistamaan tuotteita myyntiä varten
- palvelemaan ja ohjaamaan asiakkaita, myymään tuotteita ja rekisteröimään myyntiä
- päättämään työvuoron työtehtävät
- vastaanottamaan ja varastoimaan elintarvikkeita
- suunnittelemaan itsenäisesti ruokalajien valmistusvaiheet ja sarjatyön sekä työtehtävien järjestyksen ja ajoituksen
- käyttämään suurkeittiön koneita, laitteita ja työvälineitä
- valmistamaan omatoimisesti suuria annosmääriä
- jakamaan ruoat tai laittamaan ruoat esille
- arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa työyhteisön jäsenenä

Koulutus toteutetaan lähi-, etä- ja verkko-opetuksena sekä työpaikalla järjestettävänä koulutuksena. Osallistujan osaaminen kartoitetaan koulutuksen alkaessa. Kartoituksen pohjalta jokaiselle opiskelijalle laaditaan henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS). Opiskelijalla tulee olla mahdollisuus tehdä etätehtäviä tietokoneella tai kannettavalla. Työelämässä oppimisen aikana suoritetaan näyttö, jossa opiskelija osoittaa ammattitaitonsa käytännön työtehtävissä ravitsemisalan yrityksessä. Opiskelija hankkii työssäoppimispaikan itse ennen työpaikalla tapahtuvan oppimisen alkamista. Tarvittaessa opettaja auttaa työssäoppimispaikan hankkimisessa. Työssäoppimispaikoiksi soveltuvat ravitsemisalan yritykset. Koulutuksen aikana suoritetaan hygieniapassi.

Lisätietoja:
Sari Paananen
sari.paananen@poke.fi
P. 0401735079

Koulutukseen hakeutuminen:

Täytä sähköinen hakemus “Hae tähän koulutukseen” painikkeen kautta. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, pitää sinun vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Vaihtoehtoisesti voit jättää paperihakemuksen työ ja elinkeinotoimistoon.

Voit seurata hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi Oma asiointi -palvelussa (www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi > koulutushakemus).

Koska valinta koulutukseen tai mahdolliseen haastatteluun perustuvat hakemuksessa esitettyihin tietoihin, täytä hakemus huolellisesti ja kerro mm. miksi olet kiinnostunut tästä koulutuksesta/miten tämä edistää työllistymistäsi. Tarkistathan työvoimakoulutukseen hakiessasi, että yhteystietosi ovat ajan tasalla.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta.

Koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista taloudellisista etuuksista saat lisätietoa TE- palvelujen valtakunnallisesta koulutusneuvonnasta, puh. 0295 020 702 (ma – pe 9.00 – 16.15). Voit ottaa yhteyttä myös chatissa, yhteydenottolomakkeella tai Facebookissa. Lisätietoja löydät osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta.

• Tarjoaja: Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto ⧉
  • TE-toimisto: Keski-Suomen työ- ja elinkeinotoimisto