Sähkö- ja automaatioalan perustutkinto, sähkö- tai automaatioasentaja

Sähkö- ja automaatioalan perustutkinto, sähkö- tai automaatioasentaja

Olisitko kiinnostunut työskentelemään sähkö- tai automaatioasennuksen tehtävissä? Alan työpaikat voivat olla rakennusalalla tai teollisuudessa, sähköteknisissä asennuksissa tai -huolloissa tai automaatioalan tehtävissä. Sähköala on hyvä työllistävä ala.

Sähkö- ja automaatioasentajan työtehtävissä on etua hyvistä viestintä- ja vuorovaikutustaidoista, loogisesta-, matemaattisesta- ja liiketaloudellista ajattelutavasta, kielitaidosta ja tietotekniikan perushallinta taidoista. Koulutus on tarkoitettu sähkö- ja automaatio alasta kiinnostuneille työttömille tai työttömyysuhan alaisille työnhakijoille, eikä aikaisempaa osaamista alalta tarvita.

Sähkö- tai automaatioasentaja koulutus toteutetaan lähi-, etä- ja verkko-opetuksena sekä työpaikalla järjestettävänä koulutuksena.

Pakolliset tutkinnonosat:
·Sähkö- ja automaatio toimiminen, 30 osp
·Pien- ja pienoisjännitesähköasennukset, 45 osp
·Kappaletavara-automaatioasennukset, 45 osp

Valinnaiset osat:
valitaan 1 osa
·Sähkökäyttöjen asennukset, 25 osp
·Pneumatiikka asennukset, 25 osp??
·Hydrauliikka asennukset, 25 osp
·Palo- ja tilaturvallisuusjärjestelmä asennukset, 25
·Muu valinnainen tutkinnonosa, min. 25 osp
Yhteiset tutkinnon osat 35 osp

Toteutus:
Opintoja toteutetaan oppilaitoksessa, oppilaitoksen työmailla, sekä verkko-opetuksena ja työpaikalla tapahtuvalla koulutuksella.

Lisätietoja:
Timo Reijonen
Puh. 040 5687114
timo.reijonen@poke.fi

Koulutukseen hakeutuminen:

Täytä sähköinen hakemus “Hae tähän koulutukseen” painikkeen kautta. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, pitää sinun vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Vaihtoehtoisesti voit jättää paperihakemuksen työ ja elinkeinotoimistoon.

Voit seurata hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi Oma asiointi -palvelussa (www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi > koulutushakemus).

Koska valinta koulutukseen tai mahdolliseen haastatteluun perustuvat hakemuksessa esitettyihin tietoihin, täytä hakemus huolellisesti ja kerro mm. miksi olet kiinnostunut tästä koulutuksesta/miten tämä edistää työllistymistäsi. Tarkistathan työvoimakoulutukseen hakiessasi, että yhteystietosi ovat ajan tasalla.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta.

Koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista taloudellisista etuuksista saat lisätietoa TE- palvelujen valtakunnallisesta koulutusneuvonnasta, puh. 0295 020 702 (ma – pe 9.00 – 16.15). Voit ottaa yhteyttä myös chatissa, yhteydenottolomakkeella tai Facebookissa. Lisätietoja löydät osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta.

• Tarjoaja: Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto ⧉
  • TE-toimisto: Keski-Suomen työ- ja elinkeinotoimisto