Tulevaisuuden teknologiat 15osp (paikallinen tutkinnon osa perustutkinnosta)

Tulevaisuuden teknologiat 15osp (paikallinen tutkinnon osa perustutkinnosta)

Työttömät- tai työttömyysuhan alaiset henkilöt ja Sinä haluat olla valmiina kehittymään ympäristön tilan vaikuttajaksi?
Ympäristön tilan heikkeneminen ja digitaalisuuden lisääntyminen haastavat elinkeinoelämän.
Koulutus tarjoaa sinulle loistavan mahdollisuuden laajentaa ammattitaitoasi ja kehittää osaamistasi digitaalisilla työkaluilla. Opi hyödyntämään AR, VR, 3D-mallintamista, droneja, 360-kuvausta ja pelillistä oppimista monipuolisesti. Saat käyttöösi uusia taitoja markkinoinnissa, myynnin tuessa, turvallisuuskoulutuksessa, opetustyössä ja ohjauksessa, ympäristöasioiden havainnollistamisessa ja teollisuusympäristön perehdyttämisessä. Koulutuksen jälkeen olet valmis vaativiin työtehtäviin ja kehittämään omaa uraasi.

Koulutus on ajalla 25.10.2023-17.4.2024

Tulevaisuuden työn tekeminen elää isossa murroksessa. Samanaikaisesti koulusta valmistuvilta ja työnhakijoilta vaaditaan digitalisuuden vahvaa ymmärrystä ja osaamista. Näin uusi palkattu henkilö tuo toivotun osaamisen ja lisäarvon yritykseen uuden teknologian hyödyntäjänä.

- 360 -kuvaus (laitteistot, tuottaminen ja editointi)
- Drone (lennättäminen, turvallisuus, luvanvaraisuus, kuvaaminen ja editointi)
- Ar-ja Vr-teknologian mahdollisuudet
- 3D-mallintaminen ja 3D-tulostus
- Photogrammetria ja Drone
- Tekoälyn hyödyntäminen
- Pelillinen oppiminen
- Tavoitteellisen projektin suunnitelmallisuus ja sen toteuttaminen
- Ryhmätyöskentely- ja ongelman ratkaisutaidot
- Ohjelmistot toteutuksessa ja editoinnissa (soveltaminen)

Koulutus toteutetaan lähi-, etä- sekä verkko-opetuksena ja työpaikalla tapahtuvana oppimisena. Koulutuksessa painottuu vahvasti itseopiskelu, sekä verkko-opiskelu ja tekemällä oppiminen toteutettavan projektin kautta.

Osallistujan osaaminen kartoitetaan koulutuksen alkaessa. Tämän pohjalta jokaiselle opiskelijalle rakennetaan henkilökohtainen oppimispolku (HOKS) kohti tavoitteita. Ohjauksellista tukea on mahdollisuus saada, mutta omatoiminen työskentely on ensiarvoisen tärkeää.
Digilab- ja Poken työpajaympäristöt ovat koulutuksen aikana myös käytettävissä virallisina aikoina. Samoin myös kaluston lainaus on tiettyjen laitteiden osalta mahdollista josta sovittava aina kouluttajan kanssa.
Osaamisen näytön suorittaminen ja osoittaminen jostakin tavoitteellisesta aihekokonaisuudesta suorittajalle, asiakkaalle ja arvioitsijalle.
Osa-alueisiin liittyy kokonaisvaltainen näkemys, ymmärrys ja mahdollisuudet. Tavoitteellinen suunnitelmallisuus tulee näkyä toteutuksesta.
Koulutuksen ajaksi opiskelijalla on Dronen-lennättämiseen mahdollisuus ja todistus lupakirjana. Operaattorina koulutuksen aikana on Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto.
Jos henkilöllä on aikomus jatkaa itsenäisenä lentäjänä ja kuvaajana Dronella, tulee Hänen koulutuksen jälkeen suorittaa henkilökohtainen lupakirja Drone-operaattoriksi ja lentäjäksi. Tämä osallistujalle henkilökohtainen ja maksullinen.

Kesto (120pv)
- lähiopetus 10pv
- monimuoto-opiskelu 30pv
- työssäoppiminen 80pv

25.10.2023 Aloitus ja HOKS
26.-27.10.2023360-kuvaus ja Thinglink
23.-24.11.2023Photogrammetria ja Drone
14.-15.12.20233D-mallintaminen ja 3D-tulostus
18.-19.1.2024Ar – Vr
5.-6.2.2024Pelillinen oppiminen ja tekoäly
17.4.2024 Kurssin juhlapäivä ja lopetus

Olisi erityisen hyvä jos hakijalla olisi hakiessaan jo näkemys suuntautumisestaan, TOP-paikka, tai ajatuksia- sekä perusteluja projektityöstä ja harjoittelupaikasta mitä/missä sen tulisi suorittamaan.
Hyvät perustelut valinnassa ovat myös, jos hakija osaa tuoda esille mitä osaamista erityisesti tulisi tarvitsemaan ja hyödyntämään opetuksesta, mikä edesauttaisi työllistymistä tai oman yrittäjyyden perustamisessa tämän koulutuksen aikana.

Oma tietokone, verkkoyhteydet, tietokonekamera ja mikrofoni olisi hyvä, jos henkilöllä olisi käytettävissä koulutuksen aikana. Peruosaaminen tietotekniikassa ja Englannin kielen perusosaaminen on eduksi.

Lisätietoja:

Pekka Kauppinen puh. 040 183 1640
vastuukouluttaja
sähköpostiosoite pekka.kauppinen@poke.fi

Toni Mikkonen puh. 040 595 0811
opetus ja ohjaus
sähköpostiosoite toni.mikkonen@poke.fi

Koulutukseen hakeutuminen:

Täytä sähköinen hakemus “Hae tähän koulutukseen” painikkeen kautta. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, pitää sinun vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Vaihtoehtoisesti voit jättää paperihakemuksen työ ja elinkeinotoimistoon.

Voit seurata hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi Oma asiointi -palvelussa (www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi > koulutushakemus).

Koska valinta koulutukseen tai mahdolliseen haastatteluun perustuvat hakemuksessa esitettyihin tietoihin, täytä hakemus huolellisesti ja kerro mm. miksi olet kiinnostunut tästä koulutuksesta/miten tämä edistää työllistymistäsi. Tarkistathan työvoimakoulutukseen hakiessasi, että yhteystietosi ovat ajan tasalla.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta.

Koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista taloudellisista etuuksista saat lisätietoa TE- palvelujen valtakunnallisesta koulutusneuvonnasta, puh. 0295 020 702 (ma – pe 9.00 – 16.15). Voit ottaa yhteyttä myös chatissa, yhteydenottolomakkeella tai Facebookissa. Lisätietoja löydät osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta.

• Tarjoaja: Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto ⧉
  • TE-toimisto: Keski-Suomen työ- ja elinkeinotoimisto
  • Lähiosoite: Piilolantie 17, (Digilab -oppimisympäristö)
  • Paikkakunta: Äänekoski, Keski-Suomi
  • Kesto: n. 6 kk
  • Ensisijainen ammatti: Informaatio- ja tietoliikenneteknologian a.